تومور چیست ؟ به هر گونه توده غیر عادی که در اثر رشد بی رویه سلول ها در بدن ایجاد می شوند ، تومور می گویند. برخی افراد ، به تومور مبتلا هستند و در قسمتی از بدن خود متوجه سفتی غیر عادی می شوند که به مرور زمان اندازه آن افزایش پیدا می کند. به این نکته توجه داشته باشید که در حالت عادی ، برخی از اجزاء بدن به صورت توده و سفت لمس می شوند که می توان به غدد لنفاوی در گردن اشاره کرد. تومورهای سر و گردن معمولاً به دو دسته خوش خیم و بد خیم دسته بندی می شوند. دکتر علی باقری حق ، بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی در تهران ، در این مقاله درباره تومورهای سر و گردن پرداخته اند.

 

 

تومورهای سر و گردن _دکتر علی باقری حق

 

تومورهای خوش خیم و بدخیم چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تومورهای خوش خیم معمولاً به آسانی قابل درمان بوده و اختلال چندانی در بدن ایجاد نمی کنند ، از خصوصیات این تومورها می توان به این موضوع اشاره کرد که به بافت های دیگر بدن مهاجرت نکرده و تنها در یک ناحیه باقی می ماند و رشد می کند ، این تومورهای سر و گردن با جراحی خارج شده و فرد درمان می شود. تومورهای بدخیم یا سرطان ها برعکس تومورهای خوش خیم شروع به رشد کرده و در تمام اندام های بدن پخش می شوند و باعث ایجاد اختلال در بدن می شوند. برای این که به صورت دقیق تشخیص داده شود که توده لمس شده عادی است یا غیر عادی ، حتماً به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران مراجعه کنید.

انواع تومورهای سر و گردن :

تومورهای سر و گردن مجموعه ای از انواع هیستوپاتولوژیی تومورها می باشند که نشات گرفته از راه هوایی – گوارشی فوقانی ، تیروئید ، غدد بزاقی و پاراتیروئید و پوست این نواحی می باشند.

تومورهای سر و گردن_دکتر باقری حق

تشخیص تومورهای سر و گردن در تهران

تومورهای سر و گردن ممکن است از نقاط مختلف این منطقه ، از جمله پوست ، بافت‌های نرم ، استخوان‌ها و غدد لنفاوی منشأ گیرند. تشخیص این تومورها ، بستگی به نوع و مکان آنها دارد. در ادامه ، به برخی روش‌های تشخیصی تومورهای سر و گردن اشاره می‌شود:

  • بررسی بالینی و جسمی: پزشک ممکن است با معاینه‌ بالینی و جسمی منطقه سر و گردن ، نشانه‌های مختلفی از وجود تومورها مانند تورم ، درد ، تغییرات در پوست ، یا تغییرات در ساختار داخلی را شناسایی کند.
  • تصویربرداری: با استفاده از فنون تصویربرداری مانند رادیوگرافی ، سونوگرافی ، ماموگرافی ، CT scan و MRI برای تشخیص دقیق‌تر تومورها و بررسی گسترش آنها و تأثیر آنها بر ساختارهای مجاور می توان نوع آن را تشخیص داد.
  • بیوپسی: این اقدام برداشتن نمونه بافتی از تومور برای بررسی تحت میکروسکوپ و ارزیابی دقیق‌تر خصوصیات آن و تشخیص نوع و خصوصیات تومور است.
  • آزمایش‌های خونی: انجام آزمایش‌های خونی مانند CBC (Complete Blood Count)، برای بررسی شاخص‌هایی ، همچون تعداد سلول‌های خونی ، شاخص‌های التهابی و غیره استفاده می شود که می‌تواند به تشخیص و مانیتورینگ تومورهای سر و گردن کمک کند.
  • آندوسکوپی: از آندوسکوپی برای بررسی مستقیم تومورها و سایر تغییرات در داخل دهان ، بینی ، گلو و جریان هواهای تنفسی استفاده می شود.
  • آزمایش‌های تصویربرداری مولکولی: شامل تکنیک هایی می شود مانند PET scan که امکان تصویربرداری و بررسی میزان فعالیت مولکولی در سلول‌های توموری را فراهم می‌کند.

درمان تومورهای سر و گردن در تهران

درمان تومورهای سر و گردن بستگی به نوع ، اندازه ، مکان و مراحل بالینی آنها دارد. درمان ممکن است شامل یک یا ترکیبی از روش‌های جراحی ، پرتو درمانی ، درمان شیمیایی با استفاده از داروهای شیمی درمانی ، درمان هدفمند مولکولی ، مراقبت های پالیاتیو و غیره شود.

توصیه می‌شود که افراد مبتلا به تومور سر و گردن با پزشک خود مشورت کنند تا بهترین روش درمانی برای شرایط آن ها مشخص شود و برنامه درمانی مناسب را انتخاب نمایند.

چه عواملی باعث شیوع تومورهای سر و گردن می شود؟

عوامل محیطی همچون سیگار ، الکل و برخی از عفونت های ویروسی HPV باعث افزایش تومورهای سر و گردن می شود. تمامی جراحی های مربوط به سر و گردن ، از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند. چون همان طور که می دانید ، گاهی اوقات هدف از انجام این جراحی های علاوه بر درمان و رفع نواقص موجود ، زیبایی هم هست ، برای مثال جراحی بینی در تهران علاوه بر رفع مشکلات ساختاری و عملکردی بر زیبایی هم تمرکز می کند. به همین دلیل ، دقت داشته باشید که با انتخاب یک جراح ماهر و خوب در تهران ، شانس دستیابی به بهترین نتیجه از عمل خود را افزایش دهید و با خیال راحت در جهت بازیابی سلامتی خود قدم بردارید.

 

دکتر علی باقری حق
جراح و متخصص گوش و حلق و بینی
فلوشیپ جراحی سر و گردن

درباره دکتر علی باقری حق

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان