تاثیر جراحی بینی بر بویایی

جراحی بینی جزء پرطرفدارترین جراحی های زیبایی محسوب می شود، کسانی که قصد انجام جراحی بینی را دارند در جلسه مشاوره سوالات متفاوتی از جمله تاثیر جراحی بینی بر بویایی را می پرسند.

در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر جراحی بینی بر بویایی و درمان گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی توضیحانی را مطرح کنیم.

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

باید بگوییم که عمل جراحی بینی به دلیل اینکه خارج از محدوده اعصاب بویایی انجام می شود هیچ آسیبی به پایانه های عصبی وارد نمی کند.

تاثیر جراحی بینی بر بویایی

علل اصلی کاهش بویایی بعد از جراحی بینی چیست ؟

دکتر علی باقری حق بهترین متخصص گوش و حلق و بینی دلایل اصلی کاهش حس بویایی بعد از عمل بینی را معرفی می کنند :

۱٫ تورم و التهاب :
پس از جراحی بینی ، تورم و التهاب در بافت‌های داخل بینی ایجاد می‌شود که می‌تواند مسیرهای عبور هوا و بویایی را مسدود کند. این تورم معمولاً باعث کاهش حس بویایی می‌شود.

۲٫ گرفتگی بینی :
بعد از جراحی بینی ، به دلیل وجود خونریزی و تجمع مایعات ، حالت گرفتگی رد بینی احساس می شود این گرفتگی می‌تواند جریان هوا را محدود کرده و در نتیجه حس بویایی را کاهش دهد.

۳٫ استفاده از تامپون :
در برخی موارد، جراح از تامپون برای کنترل خونریزی و تثبیت ساختار بینی استفاده می‌کند. این تامپون‌ها می‌توانند مسیرهای بویایی را موقتاً مسدود کنند.

۴٫ آسیب به عصب‌های بویایی :
در موارد نادر که پزشک تخصص کافی را برای جراحی بینی نداشته است امکان دارد به عصب‌های بویایی آسیبی وارد شود. که در این شرایط باید توسط پزشک مجربی معاینه صورت بگیرد تا رویکرد درمانی را معرفی کند.

۵٫ خشکی مخاط بینی :
جراحی بینی می‌تواند باعث خشکی مخاط بینی شود که این خشکی نیز می‌تواند به کاهش حس بویایی منجر شود.

با این حال دلیل اصلی کاهش حس بویایی ورم ناشی از جراحی بینی می باشد که با برطرف شدن تورم راه تنفسی باز شده و حس بویایی بیمار بر می گردد.

مدت زمان لازم برای بازگشت حس بویایی چقدر است ؟

مدت زمان بازگشت حس بویایی پس از جراحی بینی می‌تواند متغیر باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، بیشتر افراد حس بویایی خود را طی چند هفته تا چند ماه پس از جراحی باز می‌یابند با این حال عواملی مانند شدت تورم و التهاب ایجاد شده ، میزان سختی و پیچیدگی که روند جراحی داشته است و توجه خود بیمار به توصیه ها و نکات مراقبتی تاثیر زیادی در کاهش زمان بازگشت حس بویایی بینی دارد.
اما به طور کلی در چند روز و هفته اول نداشتن حس بویایی طبیعی است و بعد از گذشت ۳ ماه پس از عمل حس بویایی به حالت طبعی خود نزدیک می شود تا پس از یک سال کاملا طبیعی شود.

بهتر است بدانید که در ۸۶ درصد موارد بازگشت حس بویایی در افراد پس از ۶ ماه اتفاق می افتد اما اگر بازگشت حس بویایی بیشتر از این مدت طول کشید جای نگرانی وجود ندارد، چرا که دوره بهبودی کامل جراحی زیبایی بینی حدود ۱ سال بوده و این مدت مطلوب می باشد.

درمان از بین رفتن حس بویایی

برای بازگرداندن حس بویایی بعد از عمل جراحی بینی بیمار بهتر است از سرم شستشوی مخصوص استفاده نماید تا لخته های موجود در بینی از بین رفته و تورم داخل بینی کاهش یابد.

اما در صورتی که بیمار پس از گذشت چند هفته همچنان با گرفتگی بینی مواجه بود می تواند برای درمان گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی از اسپری های حاوی کورتن استفاده کند که باعث کاهش تورم مخاط بینی می شود.

علائم عفونت بینی بعد از عمل

از جمله علائم عفونت بینی بعد از عمل بینی ، بوي بد بيني بعد از عمل می باشد، بروز این عارضه به دلیل نکشیدن یا دیر کشیدن بخیه های غیر جذبی در جراحی بینی می باشد که باعث ایجاد یک را باریک در بینی شده و میکروب ها در آن جا نفوذ کرده و سبب ایجاد عفونت می شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی باعث می شود که فرد دچار عفونت و عارضه ای نشود و بهترین نتیجه را از انجام جراحی زیبایی بینی به دست آورد.

در مقاله مربوط به مراقبت های بعد از جراحی بینی به طور کامل درباره مواردی که بیمار باید رعایت کند توضیحاتی را مطرح نموده ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید.

درباره دکتر علی باقری حق

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان