پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای نرم و غیر سرطانی است که در مسیر سینوس های بینی قرار دارد ، در مواقعی پوليپ بینی علائمی مانند عفونت های مکرر بینی ، مشکلات تنفسی و غیره دارد ولی گاهی پولیپ بیني هیچ گونه علائمی ندارد.

هر عاملی که منجربه التهاب مزمن سینوس ها یا مجرای بینی شود خطر مبتلا شدن به پوليپ بینی را افزایش می دهد.

التهاب مزمن مجرای بینی با سینوس ها مانند آلرژی ها و عفونت ها هستند.

پولیپ بینی

برخی از بیماری هایی که منجربه ایجاد پوليپ بینی می شود

• آسم : با التهاب و انقباض راه های هوایی مشکلات تنفسی را به وجود می آورد.
  • حساسیت به آسپرین : در برخی افراد امکان بروز پولیپ بینی را افزایش می دهد.
  • سندروم چرک اشتراوس : باعث التهاب عروق خونی می شود و افراد به ندرت دچار این بیماری می شوند.
  • حساسیت قارچی آلژیک : حساسیت به قارچ های موجود درهوا
  • فیبروز کیستیک : مایعات مخاطی غلیظ و چسبناک را در مخاط بینی و سینوس ها به طور غیر طبیعی ترشح و تولید می کند.
  • سابقه خانوادگی نیز امکان به وجود آمدن پوليپ بینی را افزایش می دهد.

پولیپ بینی در کودکان و افرادی که بیش از ۴۰ سال سن دارند و به بیماری هایی چون آسم ، سینوزیت مزمن و فیبروزکیستیک مبتلا هستند به نسبت بقیه افراد شایع تر است.

هزینه و درمان پوليپ بینی

هزینه عمل پولیپ بینی باید بعد از معاینه توسط جراح بینی انجام شود زیرا بعد از معاینه پولیپ بیني توسط دستگاه آندوسکوپ سایز پولیپ مشاهده شده و مشخص می شود که پولیپ در چه مرحله ای است و نیاز به جراحی پوليپ بیني دارد یا با دارو رفع می شود.

عمل پولیپ بینی با لیزر در حال حاضرامکان ندارد و چنین چیزی ممکن نیست .

درمان قطعی پولیپ بینی ، جراحی پوليپ بینی می باشد ، همچنین در حین انجام عمل پوليپ بیني می توان جراحی زیبایی بینی نیز انجام داد.

در مواقعی که مشکل جدی در تنفس ، التهاب شدید اطراف چشم ، سر دردهای شدید به همراه تب بالا داشتید توصیه می شود به جراح بینی مراجعه نمایید و حتماٌ معاینه شوید.

در مواقعی که مشکلاتی چون دوبینی ، کاهش بینایی و ناتوانی در حرکت دادن چشم ها نیز داشتید بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علائم پولیپ بینی شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد ولی اگر بیش از ۱۰ روز ادامه پیدا کند باید حتما به جراح بینی مراجعه نمایید.

دکتر علی باقری حق
جراح و متخصص گوش و حلق و بینی